Henka Dojo - vår förening

Den förste som startade med jujitsu i Landskrona var Jan-Erik Karlsson som startade upp jujitsuträningen i Landskrona i slutet på 70-talet. Senare tog Alf Roslund över träningen i klubben fram till i slutet av 80-talet då träningen togs över av Patrik Persson, Stig Lennart Åkesson och Per Karlsson.

Samtidigt med detta senaste byte började klubben träna det Engelska jujitsu-systemet och under hösten 1988 var samtliga tre tränare, samt Mike Wall, i Liverpool och tränade jujitsu för olika engelska tränare. Under veckan graderades alla tre till svart bälte av professor Robert Clark 9 dan.

Henka betyder förändring, omvandling och Dojo betyder träningslokal.  Den riktiga betydelsen för Dojo blir DO = väg och JO = plats.

Exakt översatt:  ”platsen där man tränar vägen”

Under åren som har följt har klubben fortsatt att ha ett internationellt utbyte och att åka på läger utomlands. Idag är Anita Enberg 4 dan och Per Karlsson 3 dan huvudinstruktörer. Förutom Anita och Per har vi ytterligare 2 svartbälte i klubben. Jonas Cerne 2 dan och Carsten Jönsson 1 dan som också är instruktörer samt ett flertal hjälpinstruktörer som hjälper till vid träningarna.

Förutom den ordinarie jujitsuträningen har klubben även självförsvarskurser för tjejer/kvinnor och seniorer som leds av Anita Enberg. Klubben bedriver både knatte, barn, ungdoms och vuxenträning i jujitsu och har en regelbunden lägerverksamhet för alla våra grupper. Vi har även träning för barn med speciella behov.